Aktualności  »  Z życia NRZHiU

Forum Debaty Publicznej

Spotkanie "Obywatel wobec administracji. Konieczne zmiany w postępowaniu administracyjnym" jest trzecim spotkaniem w ramach obszaru "Sprawne i służebne państwo". Pierwsze miało miejsce 6 kwietnia br. i dotyczyło dostępu obywateli do pozasądowej nieodpłatnej pomocy prawnej i potrzeby rozwiązań systemowych w tym zakresie, przedmiotem drugiego 5 maja br.  był system stanowienia prawa.

Tematy poruszone podczas trzeciego spotkania 8 czerwca br. dotyczyły następujących kwestii:

  • ogólnej charakterystyki relacji obywatela wobec administracji  w Polsce
  • potrzeby zmain w kodeksie postępowania administracyjnego oraz w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
  • rządowego projektu strategii "Sprawne Państwo 2011-2020"
  • budowania w Polsce modelu dobrej administracji na tle doświadczeń europejskich

Główne cele prac eksperckich w zakresie objętym tematyką powyższego spotkania to:

  • ukształtowanie modelu postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego zapewniającego skuteczne i przyjazne załatwianie spraw obywateli w rozsądnym terminie
  • dostosowanie postępowania administracyjnego do wyzwań współczesności, m.in. informatyzacji administracji i europeizacji prawa
  • stopniowe ograniczanie, także procesowych, konsekwencji faktu, iż stosunek administracyjnoprawny ( w przeciwieństwie do stosunku cywilnoprawnego) charakteryzuje się nierównorzędnością podmiotów ( w związku z istnieniem tzw. "władztwa administracyjnego"

Główne pytania do dyskusji to:

  • jak w demokratycznym państwie prawnym ma być ukształtowany stosunek administracyjnoprawny, aby gwarantować poszanowanie praw jednostce, skoro immanentną cechą tego stosunku jest nierówność stron?
  • jak uchronić jednostkę przezd przekroczeniem przez organy administracji granic uznania administracyjnego oraz zapewnić sprawne wykonanie wyroków sądowych zapdłych w postępowaniach, których przedmiotem jest kontrola decyzji administracyjnej?
  • jakich zmian należy dokonać, aby dostosować postępowanie administracyjne do wyzwań współczesności (mobilność obywateli, informatyzacja, środki komunikacji elektronicznej, podpis elektroniczny)?