Aktualności  »  Z życia NRZHiU

Konferencja prasowa: Nowy departament w Ministerstwie Gospodarki – dlaczego jest potrzebny polskiemu handlowi i usługom?

 

Komitet Handlu Krajowej Izby Gospodarczej

Informacja prasowa

Warszawa, 16 listopada 2011

 

 

Nowy departament w Ministerstwie Gospodarki – dlaczego jest potrzebny polskiemu handlowi i usługom?

 

We wrześniu br., podczas Kongresu Kupiectwa, środowiska handlu podpisały wniosek o utworzenie w strukturze Ministerstwa Gospodarki dedykowanej jednostki organizacyjnej, zajmującej się problemami handlu i usług w ujęciu rynku wewnętrznego. Brak jednolitej polityki wobec handlu, niski poziom legislacji, słabość procesu konsultacji – to tylko niektóre z argumentów za powstaniem nowej jednostki.

 

Zdaniem środowisk handlu, dedykowana jednostka ekspercka o uprawnieniach decyzyjnych i konsultacyjnych, której podstawowym zadaniem będzie nadzór nad rozwojem handlu i jego wsparcie, wydaje się być niezbędna dla rozwoju handlu i zachowania prawidłowych relacji z ośrodkami władzy oraz w procesie stanowienia prawa.

 

Obecnie sprawy handlu rozrzucone są obecnie po kilku resortach: gospodarki, infrastruktury, finansów, zdrowia, rolnictwa oraz rozmaitych agencjach i UOKiK. Powoduje to brak jednolitej polityki wobec sektora, brak efektywnych uzgodnień i spory resortowe.

 

Brak partnera dla reprezentacji sektora skutkuje – zdaniem środowisk handlu – niskim poziomem merytorycznym projektów legislacyjnych, nieefektywną implementacją prawa wspólnotowego, sporami publicznymi w sprawach handlu, opartymi często partykularne punkty widzenia innych branż i sektorów. Stanowiska innych środowisk wzmacniane są głosem silnych instytucji rządowych – handel nie dysponuje takimi możliwościami, reagując najczęściej na poziomie lobbingu parlamentarnego lub doraźnego opiniodawstwa.

 

Przedsiębiorcy wskazują także na brak systemowego miejsca po stronie administracji dla składania opinii i wniosków, co do polityki i stanu regulacji prawnych w sprawach istotnych dla handlu. Obniża jakość pracy i autorytet instytucji państwowych.

 

Za istnieniem nowej, dedykowanej handlowi i usługom jednostki w Ministerstwie Gospodarki przemawia także fakt istnienia w większość krajów UE struktur zajmujących się handlem na szczeblu przynajmniej pionu resortu gospodarki lub departamentu.